ADA APA DENGAN KEGAGALAN?

photo_2015-10-28_22-49-01Hati saya sayu melihat gambar anakanda berdua menunggu orang datang membeli airnya. Allah, kasihan.

Bukan saya memaksa utk dia berniaga. Sudah seminggu anakanda 5 tahun mengulang-ulang dari pagi ke petang “Ummi can i sell lemonade in front of our house?”

Berkali-kali juga saya terangkan padanya tiada siapa lalu depan rumah dan sekarang jerebu memang tiada yang akan datang membeli. Dia still insist nak juga menjual.

Maka hari ini saya bancuhkan air sirap bandung dalam jug dan cawan sebagai ‘barang’ jualannya.
“Berapa harga thraiq nak letak ni? RM6”
“Wow mahal tu. RM0.20 dah cukup. Kenapa nak jual air?”
“I want to find money for mommy and daddy. So mommy no need to work”

Sedih.Sayu.Terkedu.

15min di luar saya mengintai ajak mereka masuk.Dah dpt feel cukuplakan.Dia tak nak..katanya bagi dia duduk luar sejam.Mana tau ada orang lalu..huhu sayu saya.

Lantas dia bangun naik basikal mundar mandi di koridor sambil menjerit “anyone wants some drinks?you can get it here” berkali-kali.

Allah semangat nya kamu nak.

40min saya nampak dia dah sayu. Saya pakat dgn adiknya pura2 jadi pembeli.dia agak terhibur. “Yeay i got some money for daddy.”

Saya pujuk dia masuk dan terangkan kenapa jualannya tak terjual (pemilihan tempat, keseusaian brg jualan etc)

Dia mengangguk angguk dan ceria kembali. InshaAllah kami akan beri peluang kepada anakanda bertiga menjual minuman di KLIKK3…

***saya yakin,inshaAllah ada perkara yang dia belajar dari pengalaman hari ini. Kegagalan mengajarnya agar lebih cekal. Semoga kejayaan itu menjadi lebih manis.inshaAllah smile emoticon

Apa itu KLIKK3? Lihat di sini